понеділок, 17 березня 2025 р.

Приділяємо увагу правильному використанню паронімів



В українській мові є група слів, близьких за звуковим складом, але різних за значенням. Такі співзвучні слова називаються паронімами (наприклад, афект і ефект, досвідчений і освічений). Часто пароніми використовуються в художній літературі для досягнення відповідного стилістичного ефекту, пор.: Я порушила всі табу. / Нарвані квіти мої у Нірвані. / Пасеться обов’язків цілий табун, / а я цілую тебе у вігвамі (Ліна Костенко).

Незначна відмінність у вимові та написанні паронімів спричиняє труднощі в їх засвоєнні, призводить до помилок, зокрема до неправильної заміни одного слова іншим. Тому необхідно особливо уважно стежити за вживанням подібних між собою слів і в разі потреби звертатися до словника, щоб уточнити їхнє значення.

Пропонуємо Вашій увазі список слів-паронімів, що найчастіше не розмежовуються, змішуються або вживаються в невідповідному значенні. Подаємо їхнє коротке тлумачення.

Удача // вдача

Удача – позитивний, бажаний результат чого-небудь, щасливий збіг обставин для когось; успіх.

Вдача – сукупність психічних особливостей, з яких складається особистість людини і які проявляються в її діях, поведінці; характер.

Досвідчений // освічений

Досвідчений – який має досвід у чомусь.

Освічений – який має освіту, засвоїв різнобічні знання; культурний; письменний, грамотний.

Відносини // відношення

Відносини – стосунки, зв'язки, взаємини між ким-небудь.

Відношення – зв’язок між одиницями-поняттями (числами, словами) в математиці, мовознавстві тощо.

Відпуск // відпустка

Відпуск – видача, продаж чогось.

Відпустка – звільнення на певний час від роботи, навчання.

Жорсткий // Жорстокий

Жорсткий – який має тверду, нерівну поверхню, цупкий, шорсткий; різкий, неприємний, грубий.

Жорстокий – надзвичайно суворий, лютий, нещадний; страшний, жахливий, тяжкий.

Завдання // задача

Завдання – те, що визначено або заплановано для виконання.

Задача – питання, переважно математичного характеру, яке розв’язується за допомогою обчислень за визначеною умовою.

Любимий // Улюблений

Любимий – той, якого люблять.

Улюблений – уподобаний; такий, якому надають перевагу.

На протязі // Протягом

На протязі – під різким струменем повітря, що продуває.

Протягом – уживається при позначенні часу існування кого-, чого-небудь, тривання якої-небудь дії, якогось процесу.

Степінь // Ступінь

степінь – добуток декількох однакових співмножників.

Ступінь – міра чого-небудь; стадія, рівень розвитку; посада, чин, звання; категорія чого-небудь.

Ефектний // ефективний

Ефектний – який справляє сильне враження, ефект.

Ефективний – який приводить до потрібних результатів, наслідків; дієвий, результативний.

Кампанія // компанія

Компанія – група людей, об’єднаних певними інтересами.

Кампанія – сукупність заходів для здійснення в певний період якого-небудь важливого громадсько-політичного або іншого завдання.




8 коментарів:

  1. Відповіді
    1. Пароніми — це слова, досить близькі за звуковим складом і звучанням, але різні за значенням.

      Видалити
  2. Які труднощі виникають при використанні паронімів у мовленні, і як можна їх уникнути?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Труднощі при використанні паронімів виникають через схожість звучання, неправильний вибір слова в контексті, стилістичні помилки та вплив інших мов.

      Щоб уникнути помилок:
      1. Перевіряйте значення у словнику.
      2. Вчіть пароніми в контексті.
      3.Звертайте увагу на сполучуваність слів.
      4. Враховуйте стиль тексту.

      Видалити
  3. Які пароніми можна використати для жарту або гри слів?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Для жартів і гри слів добре підходять пароніми, які можуть змінити сенс вислову або викликати комічний ефект.

      Ось кілька прикладів:
      1. Компанія – кампанія
      – Почав спортивну кампанію, але компанія друзів покликала на піцу.
      2. Економний – економічний
      – Мій друг такий економний, що навіть економічну кризу пережив без втрат!

      Видалити
    2. Для жартів і гри слів добре підходять пароніми, які можуть змінити сенс вислову або викликати комічний ефект.

      Ось кілька прикладів:
      1. Компанія – кампанія
      – Почав спортивну кампанію, але компанія друзів покликала на піцу.
      2. Економний – економічний
      – Мій друг такий економний, що навіть економічну кризу пережив без втрат!

      Видалити